New Zealand: Northern Island - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Patrick Vaes - WaarBenJij.nu New Zealand: Northern Island - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Patrick Vaes - WaarBenJij.nu

New Zealand: Northern Island

Blijf op de hoogte en volg Patrick

21 December 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Nieuw Zeeland, het land van de kiwi's en de LOTR films, you're amazing!

De afgelopen weken heb ik meerdere malen het gevoel gehad op de Hobbit set rond te lopen, aangezien alle mooie landschappen die je in de films voorbij ziet komen zie je vrijwel elke dag als je hier rond reist. En genoten heb ik er zeker van. Na slechts 3 weken tussen de kiwi's kan ik al bevestigen dat dit land nog veel mooier is dan het land van de Ozzies en echt de mooiste stukjes landschap bezit wat ik tot nu toe gezien heb. Ik wil jullie niet te jaloers maken, maar ik probeer gewoon zo goed mogelijk de werkelijkheid te beschrijven. ;)

Ook voor Nieuw Zeeland had ik al met andere exchange studenten uit Melbourne afgesproken om samen te reizen. Het maakt het reizen een stuk gezelliger en ook goedkoper omdat je veel kosten kunt delen. Nu bestond de groep uit 5 man met Leon, Robert en Marije uit Nederland en Andres uit Ecuador. Op 14 December zijn we allemaal vanuit andere steden richting Auckland gevlogen. Ikzelf ben natuurlijk van Coolangatta naar Auckland gevlogen waar ik pas laat aankwam.

De eerste echte dag in Auckland op 15 December was redelijk relaxt. Een aantal moesten bijkomen van een vermoeiende stapnacht in Auckland, die ik gemist had omdat ik samen met Robert pas rond 3am in ons hostel was. Dus we hebben de middag een beetje door Auckland gelopen, 's avonds naar de nieuwe Hobbit geweest en proberen een auto te regelen. Het leek ons namelijk wel handig om een auto te hebben ipv. per bus rond te reizen. Alleen als je dit pas een dag van tevoren regelt, terwijl het kerstvakantie is, dan heb je natuurlijk niet zo veel keus meer. Gelukkig hebben we een 'lowrider' kunnen huren voor een goed prijsje. De kwaliteit van de auto was alleen niet om naar huis te schrijven, maar daarvoor heette het bedrijf waarschijnlijk niet voor niets 'bargain car rentals'. Met 5 man en vol met bagage schuurden we namelijk bij elke steentje over het asfalt. De vering was namelijk zo slecht dat je met 2 vingers de auto op de grond kunt duwen. Het heeft wel extra avontuur toegevoegd aan onze trip en we hebben uiteindelijk heelhuids Wellington gehaald.

De volgende dag zijn we richting Coromandel gereden, wat ten oosten ligt van Auckland. De eerste dag in onze auto was meteen een vol avontuur aangezien we 20km over onverharde weg moesten rijden. Maar met de zwaarste personen voorin en een aantal backpacks op het dashboard hebben we t uiteindelijk gered. De eerste stop was Hot Water beach. De naam slaat niet op heet zeewater maar op grondwater van rond de 60 graden die na enkele cm's graven al naar boven komt. Je kunt je voorstellen dat heel relaxt is om in je eigen gecreëerde hot tub te zitten. Na een wandeling bij Cathedral Cove, waar we prachtig uitzicht hadden over de oceaan en eilandjes dicht bij de kust, hebben we nacht doorgebracht in een hostel in Tairua. Het beste hostel waar we tijdens onze trip geslapen hebben naar mijn mening en daarnaast eigendom van een geëmigreerd koppel uit Friesland.

De bedden lagen zo goed dat we ons de volgende dag een beetje verslapen hadden (lees: 10am). We hadden voor de 17e eigenlijk gepland om naar Hobbiton en de geisers in Rotorua te gaan. De Shire hebben we uiteindelijk overgeslagen omdat we NZ$75 toch iets te veel vonden voor een hobbit huisje en uiteindelijk zijn we maar rechtstreeks naar Rotorua gereden. In de omgeving is veel geothermische activiteit wat je gelijk merkt als je in de buurt komt, aangezien er een erg doordringende zwavellucht hangt. Alleen al daarom verklaar ik iedereen voor gek die voor zijn lol in die stad gaat wonen, aangezien overal waar je loopt je de de rotte eieren lucht ruikt.

De volgende dag zijn we naar het Waiotapu Thermal Wonderland gegaan. Dit is een park waar oa. de Lady Knox geiser elke dag om 10.15 water spuit. Het kwam er op neer dat we op een tribune hebben zitten wachten tot zo'n mannetje een zak zeep in de geiser gooide wat een reactie veroorzaakte in de geiser. Het was inderdaad net zo toeristisch als het klinkt. Ik was daarom al bang voor de rest van het park. Gelukkig viel dat reuze mee want het was indrukwekkend om de hot pools en kokende modder te zien.

Na Rotorua zijn we via Lake Taupo naar Waitomo gereden. Hier hadden we voor volgende dag een Blackwater rafting tour geboekt in de Waitomo caves. Deze grotten staan bekend om de glowworms die je daar kunt zien, een van de redenen ook dat we de tour geboekt hebben. Aangezien niemand zoiets ooit gezien had. De tour was uiteindelijk heel erg gaaf, met abseilen, rotsklimmen, tubing, caving en als hoogtepunt de glowworms die de hele grot verlichten. In het begin zag ik er nog niet veel van maar zodra we onze lichten uitdeden en in het pikkedonker zaten, kwamen ze allemaal tevoorschijn. Na 3 á 4 uurtjes in de grot zijn we weer de auto ingestapt om richting de Tongariro crossing te rijden.

De volgende dag stond namelijk de Tongariro Alpine crossing op het programma. Wat een alpine crossing is met een lengte van 19.4km waar ongeveer 7 uur voor staat. Volgens ‘men’ zou t de mooiste wandeling moeten zijn van heel Nieuw Zeeland. Ik verklaarde Roel afgelopen jaar voor gek dat hij een wandeling van 4 - 5 uur wilde doen in Bad Hofgastein, maar vergeleken met de Tongariro crossing was dat helemaal niks. Van tevoren zag ik ook er niet heel erg naar uit, maar om 8 uur ’s morgens stond ik desondanks vol goede moed klaar bij het begin van de track. We hebben uiteindelijk zelfs nog een detour gedaan, aangezien we anders te vroeg voor onze shuttle bus zouden zijn, waardoor het totaal aantal km’s op 24km kwam. Spijt heb ik er zeker niet van! Deze hele wandeling was namelijk naast het vermoeiende ook een van de mooiste dingen die we gedaan hebben in Nieuw Zeeland. Na meer dan 7 uur wandelen mochten we vervolgens nog 4 uur lang naar Wellington rijden, omdat daar voor de volgende dag de ferry richting het zuidereiland geboekt stond. Rond 12 uur 's avonds kwamen in ons hostel in Wellington aan en doken we vrij snel in ons bed voor onze laatste nacht op het noordereiland..

Iedereen vertelde me dat het zuidereiland het mooiste van de twee zou zijn. In mijn ogen was het noordereiland al schitterend met veel natuurverschijnselen, als vulkanen, hot pools, glowworms en nog meer, die je in Nederland niet zo snel tegen komt. Ik vroeg me daarom ook af of het nog wel mooier kon zijn dat dit....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

Actief sinds 16 Aug. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 6312

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 23 December 2013

Stage melbourne

Landen bezocht: